Η καινοτόμος startup του Έλληνα entrepreneur βάζει φωτιά στο Hollywood
Η συζήτηση για το ηθικό κομμάτι της διαρκώς καλπάζουσας τεχνολογίας της τεχνίτης νοημοσύνης έχει ανοίξει για τα καλά εδώ και αρκετούς μήνες, με αρκετούς επαγγελματικούς κλάδους να έχουν αντιληφθεί ότι σε βάθος χρόνου, απειλείται η επιβίωσή τους. Ένας από αυτούς τους τομείς είναι και αυτός της τέχνης και κυρίως του κινηματογράφου.
Πριν από λίγες μέρες, ηθοποιοί και συγγραφείς στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού προχώρησαν σε έντονες απεργιακές κινητοποιήσεις, με κεντρικό θέμα τις επιπτώσεις της γεννητικής τεχνητής νοημοσύνης στη βιομηχανία και τις θέσεις εργασίας τους. Ακριβώς απέναντι δηλαδή στη Runway, τη start up του δραστήριου 32χρονου Έλληνα Αναστάση Γερμανίδη, την οποία δημιούργησε μαζί με τους Χιλιανούς Kρίστομπαλ Βαλενζουέλα και Αλεχάντρο Ματαμάλα. Η ραγδαία εξέλιξη της εταιρείας είναι αυταπόδεικτη, καθώς ενώ λειτουργεί σχετικά μικρό χρονικό διάστημα, το καλοκαίρι κατάφερε να αντλήσει από τη Nvidia, την Google και τη Salesforce 141 εκατ. δολ. με αποτέλεσμα σήμερα, η κεφαλαιοποίησή της ανέρχεται στο 1,5 δισ. δολ., όπως μεταδίδουν διεθνή μέσα ενημέρωσης.
Ο κ. Γερμανίδης, απόφοιτος του Κολλεγίου Αθηνών, σπούδασε Πληροφορική στο Wesleyan University στην Αμερική και έπειτα παρακολούθησε μεταπτυχιακό στο New York University για την εξερεύνηση νέων τεχνολογιών με δημιουργικό τρόπο. Στο μεταπτυχιακό γνώρισε και τους υπόλοιπους ιδρυτές. «Προσπαθούσαμε να δούμε με ποιον τρόπο η μηχανική μάθηση και η τεχνητή νοημοσύνη μπορούν να βοηθήσουν τη δουλειά των σκηνοθετών, των σχεδιαστών κ.λπ. Συνειδητοποιήσαμε λοιπόν πως με την τεχνητή νοημοσύνη μπορεί κάποιος να παραγάγει ταχύτερα πολλά πράγματα βασιζόμενος στις ιδέες του. Είδαμε στον κλάδο αυτό μία ευκαιρία», διηγείται.
Ο Βαλενζουέλα, ο οποίος είναι και ο CEO της εταιρείας, σε πρόσφατη συνέντευξή του, δεν ήθελε να απορρίψει τις ανησυχίες των συγγραφέων και των ηθοποιών σχετικά με την παραγωγή ταινιών από την τεχνητή νοημοσύνη ή την αντικατάσταση των θέσεων εργασίας τους στην κινηματογραφική βιομηχανία, ωστόσο πιστεύει ότι η συζήτηση γύρω από το Χόλιγουντ και την τεχνητή νοημοσύνη «πρέπει να είναι πιο διαφοροποιημένη».
«Συμπάσχω με την καλλιτεχνική κοινότητα που μπορεί να αισθάνεται απειλή ή που μπορεί να έχει ερωτήματα», δήλωσε. «Ταυτόχρονα, όταν μιλάς με τους δημιουργούς ή τους κινηματογραφιστές, αρχίζεις να καταλαβαίνεις ότι είναι διαφορετικό από μια μοναδική άποψη ότι αυτό θα αντικαταστήσει τα πάντα, γιατί δεν είναι έτσι – θα επαυξήσει και πολλά άλλα πράγματα».
Πως λειτούργει
Με την απλή τεχνολογία text το video και μέσα σε μια περιγραφή έως 200 χαρακτήρες, η πλατφόρμα είναι ικανή να παράξει μέσα σε διάστημα λιγότερο των 2 λεπτών, μία ταινία μικρού μήκους, ένα βίντεο κλιπ, μία διαφημιστική καμπάνια και όλα αυτά, με ήχους, ειδικά έφε, πρωταγωνιστές. Το αποτέλεσμα δε, είναι τόσο ρεαλιστικό και δεν θυμίζει σε τίποτα τον τρόπο με τον οποίο έχουν δημιουργηθεί.
Μέσω του λογισμικού (generative AI) της Runway, δημιούργημα του 32χρονου Αναστάση Γερμανίδη και των Χιλιανών συνεργατών του, έχουν δημιουργηθεί ολόκληρες ταινίες μικρού μήκους, ακόμη και σκηνές από ταινίες όπως το βραβευμένο με 7 Οσκαρ «Εverything Everywhere all at Once». Με βάση τεχνολογία όμοια με αυτή που κατέστησε δημοφιλές το ChatGPT, έχει σχεδιαστεί ως ένα εργαλείο “συμπαραγωγής” που συνεργάζεται με τον δημιουργό», όπως διευκρινίζει ο ίδιος ο κ. Γερμανίδης, σε συνέντευξή του και συνεχίζει: «Όταν ξεκινήσαμε τη Runway το 2018, ένα από τα οράματά μας ήταν να φτιάξουμε τεχνολογία text to video, κάτι που μας πήρε 4-5 χρόνια για να ολοκληρώσουμε».
«Με το μοντέλο ΑΙ της Runway μπορείς να περιγράψεις οτιδήποτε και να σ’ το φτιάξει. Από αντικείμενα, μέχρι και το στυλ που θέλεις να έχει το βίντεο, η ταινία, το frame κ.λπ. H σκέψη δηλαδή του σκηνοθέτη αποτυπώνεται με λίγες λέξεις και μετουσιώνεται σε σκηνή μιας ταινίας. Αυτή τη στιγμή το μοντέλο τεχνητής νοημοσύνης μέσα σε 1 λεπτό μπορεί να παραγάγει σκηνή 4 δευτερολέπτων κάτι που φυσικά όλο και βελτιώνουμε», εξηγεί ο κ. Γερμανίδης και συνεχίζει: «Την τεχνολογία μας την χρησιμοποιούν σκηνοθέτες του Χόλιγουντ αλλά και διαφημιστικές εταιρείες. Αρκετοί αξιοποιούν το εργαλείο για previsualisation, δηλαδή για να δουν πώς μπορεί να γίνει μία ταινία πριν την γυρίσουν».
Σε μια προσπάθεια να διαφοροποιήσει την τεχνολογία με τις αντιδράσεις των σεναριογράφων, εξηγεί ότι «δεν είναι απαραίτητο όλη η ταινία να έχει γυριστεί μέσω της τεχνητής νοημοσύνης. Κάποιοι την αξιοποιούν για να δημιουργήσουν κάτι που είναι δύσκολο ή επικίνδυνο να γυριστεί στον πραγματικό κόσμο. Επίσης, όλα γίνονται πολύ πιο γρήγορα και με χαμηλότερο κόστος» και έφερε το παράδειγμα του σκηνοθέτη Πολ Τρίλο, ο οποίος λάνσαρε την ταινία μικρού μήκους «Thank you for Not Answering» χρησιμοποιώντας αμιγώς την τεχνολογία της εταιρείας. Το μοντέλο τεχνητής νοημοσύνης «έχει εκπαιδευτεί από εμάς. Εκπαιδεύεται συνέχεια “βλέποντας βίντεο” και φτάνοντας στο σημείο να τα παράγει το ίδιο. Γι’ αυτό επενδύουμε στην έρευνα και στο κατάλληλο ανθρώπινο δυναμικό. Η Nvidia και η Google είναι εταιρείες με ειδίκευση στο ΑΙ όποτε αντιλαμβάνονται πόσο εξειδικευμένες ομάδες χρειάζονται για να φτιαχτούν τέτοια μοντέλα».
Όπως εξηγεί ο ίδιος μιλώντας στην Καθημερινή, «Ο άνθρωπος είναι και θα είναι πάντα στο επίκεντρο. Ο,τι παράγεται με την τεχνολογία είναι βασισμένο στις ιδέες, στο όραμα και στις ιστορίες που θες να πεις», λέει, προσθέτοντας πως το Runway δίνει τη δυνατότητα σε μικρούς δημιουργούς να «κάνουν αυτό που δεν μπορούσαν να κάνουν επειδή δεν είχαν τα κατάλληλα μέσα».
Στόχος της Runway είναι «να παραχθεί με την τεχνολογία μας μία δίωρη ταινία, κάτι που προβλέπω να γίνει μέχρι τέλος του 2024. Στόχος μας δεν είναι να αντικαταστήσουμε τους καλλιτέχνες αλλά να δουλέψουμε μαζί τους. Όταν βγήκε το photoshop όλοι πίστευαν ότι θα αλλοιώσει την πραγματικότητα, αλλά τελικά αποδείχθηκε πως αρκετούς τους έκανε πιο δημιουργικούς, ικανούς να παραγάγουν πιο γρήγορα τις ιδέες τους. Το ίδιο αναμένεται να γίνει και με τα generative AI μοντέλα».