O διεθνής καλλιτέχνης φαινόμενο της instrumental μουσικής
Σημαντικοί Έλληνες

O διεθνής καλλιτέχνης φαινόμενο της instrumental μουσικής

Ο Yanni είναι συνθέτης, πληκτράς, πιανίστας και μουσικός παραγωγός διεθνής αναγνώρισης από τις συναυλίες του σε ιστορικά μνημεία του κόσμου, με το βίντεο από τη «Live at the Acropolis» να είναι μέχρι και σήμερα το δεύτερο καλύτερο σε πωλήσεις βίντεο συναυλίας όλων των εποχών. Έχει παίξει, επίσης, στα Ταζ Μαχάλ, Απαγορευμένη Πόλη, Μπουρτζ Χαλίφα, Morro castle, αρχαία πόλη του Λιβάνου, Byblos, Roman Theatre of Carthage, Laxmi Vilas Palace, στις Αιγυπτιακές Πυραμίδες και τη Μεγάλη Σφίγγα της Γκίζας, αλλα και την Ακρόπολη του Αμμάν.

Τουλάχιστον δεκαέξι από τα άλμπουμ του έχουν φτάσει στο Νο 1 στην κατηγορία «Top New Age Album» του αμερικανικού περιοδικού Billboard, ενώ τα «Dare to Dream» και «In My Time» ήταν υποψήφια για Grammy Awards. Έχει παίξει σε 30 χώρες στις πέντε ηπείρους και, το 2015, τον παρακολούθησαν πάνω από πέντε εκατομμύρια άνθρωποι. Έχει δημιουργήσει πάνω από 40 πλατινένιους και χρυσούς δίσκους παγκοσμίως με πωλήσεις άνω των 25 εκατομμυρίων αντιτύπων.

Στην Καλαμάτα, στις όχθες της Μεσογείου, γεννήθηκε ο Γιάννης Χρυσομάλλης, το 1954, από τον Σωτήρη και τη Φιλίτσα Χρυσομάλλη. Το δεύτερο από τα τρία παιδιά, ο Yanni έχει έναν μεγαλύτερο αδερφό και μια μικρότερη αδελφή, ενώ όλη η οικογένεια, μοιραζόμενη βαθιά αγάπη για τη μουσική, περνούσε μεγάλο μέρος του χρόνου της παίζοντας και τραγουδώντας.

 

 

Οι γονείς του Yanni τού παρείχαν μια τυπική ελληνική ζωή, μεγαλώντάς τον με ψάρεμα, κολύμπι και σχολείο, όπως κάθε άλλο αγόρι στην πόλη του. Η διαφορά ήταν πως ο Yanni γεννήθηκε για να συνθέτει μουσική κι αυτό έγινε φανερό στα έξι του, όταν ξεκίνησε να παίζει πιάνο. Αρνήθηκε να ασχοληθεί με επίσημα μαθήματα, γιατί όταν ήταν παιδί άκουγε μουσική στο κεφάλι του και απλά ήθελε να την ακούσει να βγαίνει και από το πιάνο -ήθελα να μάθει πώς να παίζει για να συμβεί αυτό, αλλά ένιωθε και μια ορισμένη ελευθερία με τα πλήκτρα που θα μπορούσε να συνθλιφθεί κάτω από το βάρος της δομημένης μάθησης.

Η μουσική δεν ήταν το μοναδικό ταλέντο του Yanni, αφού το 1969, στην ηλικία των 14 ετών, έσπασε το εθνικό ρεκόρ ανδρικής ελεύθερης κολύμβησης στα 50 μέτρα. Παρόλο που θα μπορούσε να ακολουθήσει αυτή την ικανότητα, επέλεξε να ταξιδέψει σε διαφορετική πορεία, που τον οδήγησε τελικά να μοιραστεί το μουσικό του δώρο με τον κόσμο.

Η παιδική του ηλικία στην Ελλάδα και η αγάπη του για την πατρίδα τού έδωσαν την έμπνευση να συνθέσει τραγούδια όπως τα «Σαντορίνη», «Νοσταλγία» και «Ακρογιάλι».

 

 

Το 1972, με την ενθάρρυνση των γονιών του, ο Yanni εγκατέλειψε την πατρίδα του για να σπουδάσει Ψυχολογία στο πανεπιστήμιο της Μινεσότα. Μεταξύ των σπουδών του, έπαιξε σε τοπικά συγκροτήματα rock and roll και άρχισε να αναπτύσσει το προσωπικό μουσικό ύφος του χρησιμοποιώντας και πιάνο και ηλεκτρονικά πλήκτρα για να δημιουργήσει νέους ήχους.

Παρά τη νέα κουλτούρα, το νέο κλίμα και τη νέα γλώσσα, ο Yanni αποφοίτησε από το Πανεπιστήμιο της Μινεσότα το 1976 με πτυχίο Bachelor of Arts στην Ψυχολογία. Μετά την αποφοίτησή του, όμως, αποφάσισε να δώσει στη μουσική το 100% των δυνατοτήτων του για έναν χρόνο, μιας και χρειαζόταν να καταλάβει καλύτερα τις κινητήριες καλλιτεχνικές δυνάμεις που ήταν τόσο μεγάλο μέρος των παιδικών του χρόνων. Ήταν κατά τη διάρκεια εκείνου του έτους που επέλεξε να κάνει τη μουσική επάγγελμά του.

Ο Yanni έπαιξε πλήκτρα για τους Chameleon, ένα rock and roll συγκρότημα που έγινε γνωστό στις Twin Cities της Minneapolis και του St. Paul. Χάρη στην επιτυχία τους, οι Chameleon άρχισαν να κάνουν περιοδείες περιφερειακά (σε όλη τη Μινεσότα, το Ουισκόνσιν, το Σικάγο, την Αϊόβα και τις Ντακότας). Παράλληλα, παρήγαγαν δύο ανεξάρτητα άλμπουμ κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου.

 

 

Μέχρι τότε, ο Yanni γνώριζε πλέον ότι το μέλλον του θα ήταν στη μουσική και χρησιμοποίησε την εμπειρία του με τα ηλεκτρονικά πληκτρα για να αρχίσει να δημιουργεί τις δικές του συνθέσεις. Το «Optimystique», το πρώτο solo album του, κυκλοφόρησε το 1980.

Ο Yanni, αποφασισμένος, συνέχισε να κυνηγά το πάθος του για τη δημιουργία μουσικής και διερεύνησε τους κόσμους της ηλεκτρονικής μουσικής, τους νέους ήχους, τα όργανα και τη σύνθεση. Αυτή ήταν μια πολύ παραγωγική και πολυάσχολη περίοδος για εκείνον. Κυκλοφόρησε δύο άλμπουμ και εργάστηκε στο τρίτο πριν μετακομίσει στο Χόλιγουντ, την πρωτεύουσα της κινηματογραφικής βιομηχανίας, όπου κατέγραψε τέσσερις ταινίες και κυκλοφόρησε τρία ακόμα άλμπουμ. Επίσης, κυκλοφόρησε εκ νέου το «Optimystique».

Το 1990, η Συμφωνική Ορχήστρα του Ντάλλας συνόδευσε τον Yanni σε συναυλία, προσθέτοντας μια νέα διάσταση στο μοναδικό του ύφος και ένα προοίμιο για τα πράγματα που θα έρχονταν.

 

 

Ο Yanni πειραματιζόταν συνεχώς και συνέθετε, δίνοντας στους όλο και περισσότερους φανς του νέα μουσική κάθε χρόνο. Το άλμπουμ «In Celebration of Life» κυκλοφόρησε το 1991, το «Dare to Dream» το 1992 και το «In My Time» το 1993, όπου σε καθένα από αυτά τα χρόνια πήγε σε περιοδεία. Έλαβε υποψηφιότητες Grammy για το «Dare to Dream» και «In My Time», όπου η συλλογή των γαλήνιων, εστιασμένων στο πιάνο κομματιών πούλησε πάνω από ένα εκατομμύριο αντίτυπα. Κάθε χρόνος έφερνε μια πιο εκτεταμένη περιοδεία, μεγαλύτερους χώρους και μεγαλύτερο αριθμό οπαδών. Ο Yanni διάλεξε τα μέλη της μπάντας που θα τον συνόδευαν στις περιηγήσεις του και τελικά πρόσθεσε μια ολόκληρη συμφωνική ορχήστρα.

Περιόδευσε διεθνώς για πρώτη φορά, παρουσιάζοντας τη μουσική του ζωντανά σε μερικούς παγκοσμίως γνωστούς χώρους όπως ο Ναός Toji στο Κιότο, την Ιαπωνία, το Royal Albert Hall στο Λονδίνο και στην Ακρόπολη.

Η συναυλία του «Yanni, Live at the Acropolis» γυρίστηκε στις 23 Σεπτεμβρίου 1993, στο 2000 ετών θέατρο Ηρώδου Αττικού και σημείωσε μια θριαμβευτική επιστροφή στην πατρίδα του. Στη συνέχεια, η συναυλία μεταδόθηκε στις Ηνωμένες Πολιτείες στην PBS, όπου προβλήθηκε σε 65 χώρες από μισό δισεκατομμύριο θεατές. Το άλμπουμ έχει πουλήσει περισσότερα από 7 εκατομμύρια αντίτυπα, ενώ το βίντεο έχει πουλήσει 1 εκατομμύριο αντίτυπα, καθιστώντας το ένα από τα καλύτερα βίντεο όλων των εποχών. Ο Yanni συνέχισε να παρέχει μεγάλη υποστήριξη για το PBS και έχει εμφανιστεί και σε αρκετά specials.

 

 

Το πρώτο του άλμπουμ σε στούντιο για τα τότε επτά τελευταία χρόνια, «If I Could Tell You», ακολούθησε το 2000. Ήταν μια βαθιά προσωπική και ενδοσκοπική δουλειά που απογύμνωσε μερικά από τα μεγαλοπρεπή στοιχεία που υπήρχαν στα προηγούμενα άλμπουμ του. Η αλλαγή κατεύθυνσης δεν ήταν λιγότερο εμπνευστική, αλλά αντικατόπτριζε αλλαγές στην προσωπική του ζωή καθώς και μια κίνηση προς την ανατολική ακτή και μια ματιά στην καρδιά του Yanni.

Τον Φεβρουάριο του 2003, κυκλοφόρησε το 13ο άλμπουμ του, το «Ethnicity». Το άλμπουμ σήμανε μια άλλη δημιουργική αλλαγή στην κατεύθυνση και αποτέλεσε προάγγελος όσων θα έρχονταν τα επόμενα χρόνια. Ο Yanni διερεύνησε και πάλι τους δυνατούς συμφωνικούς ήχους που σημάδεψαν μερικά από τα παλαιότερα του έργα, αλλά και ενσωμάτωσαν πιο εξωτικές υφές.

Το άλμπουμ χαρακτήρισε μια σειρά από διαφορετικά όργανα, από ένα αυστραλέζικο διδαγείρο, ένα κέλτικο βιολί και ένα αρμένιο duduk, μια ινδική tabla, καθώς και μια ποικιλία ανθρωπίνων φωνών με τη μορφή solo arlas, ομαδικών φωνητικών και ακόμη και στίχων -μία σπάνια απόκλιση για τον μουσικό. Την ίδια χρονιά, κυκλοφόρησε η αυτοβιογραφία του από τη Miramax Books, «Yanni in Words», ένα best seller των New York Times. Είναι μια αντανακλαστική ματιά στις προκλήσεις, τα μαθήματα, τα όνειρα και τα εμπόδια στη ζωή του καλλιτέχνη.

 

 

Λίγο μετά την κυκλοφορία του βιβλίου του, ο Yanni έκανε για πρώτη φορά μία περιοδεία στη Βόρεια Αμερική τον Νοέμβριο του 2004, η οποία ξεκίνησε στο Mandalay Bay Hotel & Resort στο Las Vegas, NV. Η επιβλητική ερμηνεία καταγράφηκε και γυρίστηκε για το πρώτο live CD του Yanni -από όταν κυκλοφόρησε το «Tribute»– το «2006’s Yanni Live! The Concert Event». Η τεράστια περιοδεία περιλάμβανε σχεδόν 150 συναυλίες, με συνολική συμμετοχή περισσότερων από 1 εκατομμύριο φανς, γεγονός που έφερε, σύμφωνα με το περιοδικό Billboard, ίσως τα περισσότερα έσοδα στα τρία χρόνια λειτουργίας.

Έπειτα  από μία περίοδο ενδοσκόπησης, ο Yanni πειραματίστηκε με μια άλλη κατεύθυνση. «Θα κάνω πάντα instrumental μουσική, αλλά τώρα απλά προσπαθώ να διευρύνω τους ορίζοντές μου και να ανοίξω τις πόρτες σε κάποιο απίστευτο ταλέντο που μπορεί να δώσει φωνή και στίχους στο έργο μου».

Ο πολλές φορές προτεινόμενος για Grammy καλλιτέχνης μιλά για το «Yanni-Wake Entertainment», το νεοσύστατο εγχείρημα του με τον συνάδελφό του με Grammy και Όσκαρ παραγωγό και τραγουδοποιό, Ric Wake. Αυτή η συναρπαστική επιχείρηση όχι μόνο συνέχισε να δημιουργεί θαυμάσια μουσική, αλλά ανέπτυξε και ταλαντούχους νέους καλλιτέχνες, συνέθεσε μουσική για ταινίες και συμμετείχε σε κινηματογραφική και τηλεοπτική παραγωγή. Το «Yanni-Wake Entertainment» έχει υπογράψει με τους Nathan Pacheco, Chloe, Ender Thomas και Leslie Mills.

 

 

Η περιοδεία του, «Yanni Voices: Live in Concert», το 2009, ήταν μια μεγάλη επιτυχία. Ταξιδεύοντας σε όλη τη Βόρεια Αμερική με sold out συναυλίες, συμπεριλαμβανομένου του Radio City Music Hall. Η περιοδεία ήταν υποψήφια για το διάσημο βραβείο Lunas del Auditorio.

Η Yanni Voces έφτασε στο #1 για τα Μεξικάνικα Pop Charts και #2 για όλα τα μουσικά charts του Μεξικού. Μια πρόσφατη κυκλοφορία του δίσκου «Yanni Voices: Live in Concert» έφτασε στην πρώτη θέση της λίστας καλύτερων πωλήσεων του Amazon μέσα στην πρώτη εβδομάδα κυκλοφορίας και αποτέλεσε επιτυχία για τη χρηματοδότηση της PBS.

Με μια πραγματική παγκόσμια κυκλοφορία σε περισσότερες από 40 χώρες, το «Truth of Touch» δε βγήκε σαν ένα προγραμματισμένο άλμπουμ. «Δεν προσπάθησα καν να φτιάξω άλμπουμ», θυμάται ο Yanni. «Ένιωσα πως ήθελα να γράψω μουσική, ήμουν σε ένα σημείο όπου δεν ήμουν αγχωμένος για να πάω σε περιοδεία ή να χρειαζόταν να παραδώσω ένα άλμπουμ. Ήταν μόνο μια περίοδος έξι μηνών, όπου κάθε βράδυ έμπαινα στο στούντιο και διασκέδαζα. Ήταν όλο αβίαστο. Αισθάνθηκα τη μουσική, απλά μου φανερώθηκε, ήταν ίσως ο καλύτερος τρόπος να κάνει κανείς ένα άλμπουμ».

 

 

Ένα ολοκαίνουριο τηλεοπτικό πρόγραμμα που μεταδιδόταν σε όλο τον κόσμο ξεκίνησε στις αρχές του 2011, το «Yanni: A Living Legacy, TV Show». Ο Yanni ήταν γνωστός παγκοσμίως ως ένας από τους πιο πρωτότυπους και επιτυχημένους συνθέτες και μουσικούς αυτού του αιώνα. Οι δυνατές του συνθέσεις έχουν καταλήξει να ορίζουν ένα νέο είδος μουσικής και πάνω από 500 εκατομμύρια άνθρωποι σε περισσότερες από 140 χώρες έχουν δει τις ζωντανές του συναυλίες.

Αυτό το πρόγραμμα διέθετε προσωπικώς επιλεγμένες συναυλίες πολλών από τις πιο αγαπημένες instrumental συνθέσεις του Yanni. Το κοινό είχε την ευκαιρία να ζήσει την ενέργεια και τη μαγεία τού να δει τον Yanni live και να ξαναζήσει τις πιο εμπνευσμένες μουσικές του στιγμές που έχουν καταγραφεί σε μερικές από τις πιο κομψές και εξωτικές εκδηλώσεις από όλο τον κόσμο. Ακόμα, ήταν η πρώτη φορά που είδαν υλικό από συναυλίες που δεν είχε προβληθεί ποτέ στην τηλεόραση προηγουμένως.

Οι συναυλίες του είναι θρυλικές. To 2018, o Yanni επέστρεψε με μια παγκόσμια περιοδεία που πραγματοποιήθηκε σε πάνω από 60 συναυλίες στις ΗΠΑ, τον Καναδά, το Μεξικού, την Αργεντινής, τη Βραζιλίας, τη Χιλής, το Πουέρτο Ρίκο και τον Παναμά σε διάστημα δέκα μηνών.

 

 

Ο Yanni εμφανίστηκε όπως τον γνωρίζει και τον αγαπά το κοινό, παίζοντας τα μουσικά του hits από παραστάσεις που έχουν γίνει διάσημα σε όλο τον κόσμο. Οι φανς παρακολούθησαν τον Yanni και μουσικούς παγκόσμιας κλάσης στη σκηνή να εκτελούν τις μεγαλύτερες μουσικές τους επιτυχίες που έγιναν διάσημες στις εκπομπές του από τις συναυλίες «The Acropolis» στην Ελλάδα, «The Taj Mahal» στην Ινδία, «The Forbidden City» στην Κίνα και «The Royal Albert Hall» Αγγλία .

Για πρώτη φορά τότε, παρουσιάστηκαν, επίσης, τραγούδια από το νέο άλμπουμ του Yanni «Truth of Touch», το οποίο είναι το πρώτο άλμπουμ του συνθέτη με μουσική από κανονικό στούντιο εδώ και σχεδόν μια δεκαετία.

Ο Yanni έχει προγραμματισμένες ακόμα 140 συναυλίες για το επόμενο έτος, συμπεριλαμβανομένης της Ανατολικής Ευρώπης, της Δυτικής Ευρώπης, της Νοτιοανατολικής Ασίας, της Νότιας Αμερικής, της Κεντρικής Αμερικής και της Βόρειας Αμερικής.

ΠΡΟΣΘΕΣΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ